11 - رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa كاملة متميزة تم إضافة رابط التحميل - الصفحة 2 - منتديات همسات روائية


الإهداءات

آخر 10 مشاركات
(351) قصة مهمة العابث - لاى مايكلز - الجزء الثانى من سلسلة إيجاد زوج مناسب - حصرياً (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - آخر مشاركة : abo-7many - المشاهدات : 12347 )           »          رواية دموع ملاك ( 53 ) بقلمي Marwa Tenawi حصريا على منتديات همسات روائية .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : Marwa Tenawi - آخر مشاركة : Imane el asri - المشاهدات : 30884 )           »          رواية التحرر من الظلال ( خمسين ظل طليقا ) الجزء الثالث من سلسلة fifty shades كاملة PDF - عدد 39 (الكاتـب : نورسين - آخر مشاركة : nosh - المشاهدات : 808339 )           »          رواية زوجة محرمة عدد رقم (16) الجزء الثانى من سلسلة إحذروا اليونانيين للكاتبة Ann Mcallister كاملة (الكاتـب : نورسين - آخر مشاركة : Gege ana - المشاهدات : 374940 )           »          رواية عودة الصقلي عدد رقم 55 حصريا على منتديات همسات روائية كاملة (الكاتـب : lara maria - آخر مشاركة : soly2 - المشاهدات : 182373 )           »          رواية خمسين ظل للرمادي ( لـ جراى) fifty shades of grey مترجمة كاملة PDF -رقم (37) (الكاتـب : نورسين - آخر مشاركة : Souad GN - المشاهدات : 844575 )           »          رواية الشيطان الابيض (60) بقلم Eija Madchen الجزء الثانى من سلسلة مذنبون ابرياء حصريا على منتدى... (الكاتـب : Eija Madchen - آخر مشاركة : هاجر رامي - المشاهدات : 35828 )           »          في معترك العشق..إني صريعك مولاتي(83)بقلم جومانة على -متميـــزة -على منتدى همسات روائيةتم إضافة... (الكاتـب : jomana Ali - آخر مشاركة : Yasoog - المشاهدات : 47334 )           »          (292) قصة تتويج فتاة عادية - نتاشا اوكلي- حصريا منتديات همسات روائية (الكاتـب : deem - آخر مشاركة : غروووووور - المشاهدات : 16110 )           »          (259) قصة الفاسد الأخير - الجزء الأول - ديبورا سيمونز - حصرياً (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - آخر مشاركة : aoish - المشاهدات : 22399 )

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-12-2015, 08:20 AM   #6

فاتن فاروق
alkap ~
  عَضويتيّ : 3
  تَسجيليّ : Mar 2012
مشآركتيّ : 40,048
 نُقآطِيْ : فاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond reputeفاتن فاروق has a reputation beyond repute
أنـٍُا :
منٌ : دولتي Egypt
مزاجي : مزاجي
مشروبك   fanta
قناتك mbc
мч ммѕ ~
My Mms ~
شكراً: 444
تم شكره 5,818 في عدد 5,041 مشاركات

Awards Showcase

افتراضي رد: رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa

اجمد حاجة ان رنا ملحقتش الرد الاول
دة حدث تاريخي لصالح هبة
اسم الرواية جميل وكمان مختلفة
ان شاء الله متابعة معاكي حببتي
فاتن فاروق غير متواجد حالياً  
التوقيع

اعمالي الورقية حاليا في المكتبات والمعارض الدولية







رد مع اقتباس
قديم 01-12-2015, 08:29 PM   #7

عصفورة ريشة فضة ريشة دهب

  عَضويتيّ : 11599
  تَسجيليّ : Jan 2015
مشآركتيّ : 134
 نُقآطِيْ : عصفورة ريشة فضة ريشة دهب is on a distinguished road
شكراً: 0
تم شكره 1 في عدد 1 مشاركة
افتراضي رد: رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عنوان جذاب ذكرني بحماتي قنبلة ذرية
الصداقة شيء رائع ولا تستقيم الحياة بدونه
فقط لا تُحَمَليها أكثر مما تستحق
لكي تعطي مصداقية يجب ان تتعاملي اولا مع اثرة الانسان وليس ايثاره
ما قرتش ليكي قبلا بس هشوف الفصل الاول لما ينزل ولو راقني باذن الله
فعديني من المتابعات
ارى في ملخصك صورة وردية للحياة رغم انها متفكهه قليلا
الحياة ليست وردية ولا معتمة
فامنحيها ذلك الخليط
لكي ارق التحايا
ومجرد انطباع كونته من الملخص
فكرني بفيلم سلام يا صاحبي لو تفتكريه
اكتر فيلم حسيت معنى الجدعنة والصداقة فيه
سلام
عصفورة ريشة فضة ريشة دهب غير متواجد حالياً  
من مواضيعي
التوقيع
[SIZE=7]دخلت بيات شتوي خلاص [/SIZE]
k78k78k78
رد مع اقتباس
قديم 01-12-2015, 09:18 PM   #8

Vet SaRa
alkap ~
 
الصورة الرمزية Vet SaRa

  عَضويتيّ : 9586
  تَسجيليّ : Sep 2014
مشآركتيّ : 551
 نُقآطِيْ : Vet SaRa is on a distinguished road
أنـٍُا :
منٌ : دولتي Egypt
شكراً: 36
تم شكره 43 في عدد 31 مشاركات
افتراضي رد: رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصفورة ريشة فضة ريشة دهب مشاهدة المشاركة
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عنوان جذاب ذكرني بحماتي قنبلة ذرية
الصداقة شيء رائع ولا تستقيم الحياة بدونه
فقط لا تُحَمَليها أكثر مما تستحق
لكي تعطي مصداقية يجب ان تتعاملي اولا مع اثرة الانسان وليس ايثاره
ما قرتش ليكي قبلا بس هشوف الفصل الاول لما ينزل ولو راقني باذن الله
فعديني من المتابعات
ارى في ملخصك صورة وردية للحياة رغم انها متفكهه قليلا
الحياة ليست وردية ولا معتمة
فامنحيها ذلك الخليط
لكي ارق التحايا
ومجرد انطباع كونته من الملخص
فكرني بفيلم سلام يا صاحبي لو تفتكريه
اكتر فيلم حسيت معنى الجدعنة والصداقة فيه
سلام

لا تقلقي
لما هتقري الروايه هتعرفي انها مش وردي خاااالص ، بس الاحلى انك تشوفيها وردي حتى لو ضلمه كحل 😂
وف انتظار رأيك بعد قراءه اول فصول ومن بعده باقي الفصول
يشرفني انه حضرتك هتتابعيها
Vet SaRa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-13-2015, 10:49 PM   #9

عصفورة ريشة فضة ريشة دهب

  عَضويتيّ : 11599
  تَسجيليّ : Jan 2015
مشآركتيّ : 134
 نُقآطِيْ : عصفورة ريشة فضة ريشة دهب is on a distinguished road
شكراً: 0
تم شكره 1 في عدد 1 مشاركة
افتراضي رد: رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عصفورة ريشة فضة ريشة دهب غير متواجد حالياً  
من مواضيعي
التوقيع
[SIZE=7]دخلت بيات شتوي خلاص [/SIZE]
k78k78k78
رد مع اقتباس
قديم 01-15-2015, 06:19 PM   #10

Vet SaRa
alkap ~
 
الصورة الرمزية Vet SaRa

  عَضويتيّ : 9586
  تَسجيليّ : Sep 2014
مشآركتيّ : 551
 نُقآطِيْ : Vet SaRa is on a distinguished road
أنـٍُا :
منٌ : دولتي Egypt
شكراً: 36
تم شكره 43 في عدد 31 مشاركات
افتراضي رد: رواية أصدقائي قنبلة ذرية ... بقلمي Vet SaRa

الفصل الأول


لهاثها يرتفع والمسافة بين خطواتها تزداد إتساعاً ، دقات قلبها تكاد تصم أذنيها ، تبحث عن مكان تختبئ به ، تنظر حولها لا تجد سوى أشجار وأشجار فقط ، تختبئ خلف إحداها لتلتقط أنفاسها.
تنتفض فجأة على صوت تحطم أغصان الأشجار الذابلة من أثر الخطوات القوية التي تسير فوقها ، تنظر لمصدر الصوت لترى ظلاً أسود لا تستطيع تبين ملامحه ، نظراتها معلقة به بينما تتراجع إلى الخلف من ثم تستدير بسرعة وتتابع الركض ، ركض إلى الــ ما لا نهاية ، فالطريق أمامها لا ينتهي والراكض خلفها لا يتعب ولا يكل تعثرت في أحد الأحجار لتسقط متأوهه ، يزداد صراخها ارتفاعاً عندما يجذبها صاحب الظل الأسود من شعرها رغما عنها وينهال عليها بالضرب وهي تصرخ وتستغيث دون أن يسمعها أحد.
أغمضت عينيها لعل ذلك الألم يخف قليلاً أو يتوقف هذا الشخص عما يفعله بها ، فتحت عينيها لترى سيدة كبيرة في السن تقف خلفه وتنظر لها بحزن ، تحاول الإستنجاد بها لكنها لم تتحرك ، فقط تنظر إليها بأعين دامعة والحزن يكسو ملامحها وصاحب الظل مستمر فيما يفعله دون أن يهتم لشئ.
-مريم ! مريم ! ... اصحي يا مريم ... دا حلم يا حبيبتي ما تخافيش
جلست فزعة والدموع تنهمر رغماً عنها دون أن تشعر بها بينما الأخرى تجلس بجانبها وتضمها إلى صدرها محاولة تهدئتها: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
استمرت مريم في البكاء ولكنها قالت: الكابوس نفسه يا ديما نفسه ! أنا حاسه إنه هيلاقيني وهيموتني ... أنا خايفة أوووي يا ديما ... أرجوكي ما تسبينيش
أبعدتها ديما عنها قليلاً وصوبت نظراتها إليها مؤكده بقوة: عمري ما هسيبك إيه اللي إنتي بتقوليه دا ؟إحنا أكتر من الصحاب يا مريم...ولا إيه ؟
أجابتها وهي ما تزال ترتعش من الخوف: بس أنا خايفة أوووي
ديما بهدوء وإبتسامة مشجعة: قال النبي صلّ الله عليه وسلم " الرؤيا الصالحة من الله والحُلُم من الشيطان ، فإذا حَلَمَ أحدكم حُلُماً يخافه فليبصق عن يساره ، وليتعوذ بالله من شرها فإنها لا تضره " يلا اعملي كدا وإنتي هترتاحي وبعدين قال النبي صلى الله عليه وسلم " فإن رأى أحدكم ما يكره فليقم فليصل ولا يحدث بها الناس " يعني ما تحكيش حاجه ... أصلاً إنتي حكيتيه قبل كدا
فعلت كما أخبرتها صديقتها وعادت لتنام مرة أخرى.
بعد فترة نظرت مريم إلى ديما التي تنام على السرير المجاور وتنظر للسقف فسألتها: إنتي لسه صاحيه؟
أجابتها: ايوه
اعتدلت مريم جالسة بعد أن اشعلت الضوء وبدأت بالحديث: تفتكري ممكن يعملها ويقتلني ؟
جلست ديما أيضاً وحدثتها بتعقل: أولاً هو ما يعرفش مكانك ، ثانياً لو فعلاً مش بتفرقي معاه عمره ما هيفكر يدور عليكي حتى ، ثالثاً بطلي الأوهام اللي في دماغك دي لإنه حتى لو لاقكي الدنيا مش سايبه يعني!
مريم وقد ارتجف جسدها: ما إنتي ما تعرفيش دا ممكن يعمل إيه ! أنا اللي جربت !
طمأنتها ديما قائلة: ما تخافيش أنا معاكي ... وبعدين سيبك من كل دا ومنه ، ما فكرتيش فيها هي ؟
كست ملامح الحزن والكسره وجهها: هي ؟ هي لو كنت افرق معاها في حاجه ماكانتش سابته يعمل فيا اللي عمله وهي واقفة ساكتة كدا !
تنهدت ديما مجيبة: ما تظلمهاش إذا بلغك عن أخيك الشيء تنكره فالتمس له عذراً واحداً إلى سبعين عذراً، فإن أصبته، وإلا قل لعل له عذراً لا أعرفه
بدأت مريم في البكاء بغزارة: يعني إنتي عاجبك اللي كان بيعمله فيا وهي واقفة تتفرج ومش بتدافع عني ولا تاخدلي حقي ؟
أجابتها بحزن: مش عاجبني بس ما تعرفيش أسبابها إيه فبلاش تظلميها
ارتفع الأذان معلناً موعد صلاة الفجر فتابعت: يلا نصلي الفجر وخرجي كل اللي في دماغك عشان تعرفي تركزي في شغلك وكمان البنات جايين إنهارده عشان نتغدى سوا ماشي؟
هزت رأسها موافقة ونهضت لتأدية الفريضة المهجورة في جماعة مع صديقتها.

تقلبت في نومها قبل أن تنهض بنشاط وتبدأ في تجهيز نفسها للخروج ، ذهبت لتتوضأ وصلت ركعتي الضحى بعدها مشطت شعرها البني اللامع شديد النعومة وإرتدت ملابسها قبل أن تخرج من غرفتها ملقية التحية على عائلتها بإبتسامة صافية بشوشة: صباح الخير
ردوا التحية وقد خرج أخوها كمال ذو الإثني عشر عاماً من المنزل مسرعاً ليلحق بالباص ويرد تحيتها بسرعة لم تكاد تسمع بسببها ما تفوه به من تداخل حروفها.
فضحكت على حاله قائلة: ربنا يهديه
نظرت لها والدتها بضيق قائلة: ويهديكي إنتي كمان
قالت مستغربه: اللهم أمين ... يهدي الجميع
زاد ضيق والدتها : إنتي بالذات محتاجه الهدايه أكتر من أي حد
ترك الأب الجريدة التي كان يطالعها ونظر لزوجته بدهشة: وليه بتقولي كدا يا سعاد ؟ ... ما هي هدى أهي بسم الله ما شاء الله زي الفل وست البنات كمان.
أجابته زوجته: ما هو طول ما هي حاطه البتاع دا على وشها ما حدش هيشوفها ولا هيعرف انها زي الفل يا فوزي !
قالت هدى بهدوء: ما اسموش بتاع يا ماما اسمه نقاب ... وبعدين اللي عايز يتجوزني المفروض يكون عشان شخصي وعشان أنا هدى مش عشان شكلي! ... دا غير إنه كل شئ قسمه ونصيب
ألقت سعاد الفوطة التي تستخدمها في التنظيف بغضب قائلة: وإنتي هتفضلي قاعده في أرابيزي كدا لحد إمتى ؟ إنتي عندك دلوقتي 34 سنة ! وكل يوم والتاني فرصتك في الجواز والخلفة بتقل وأنا عايزة أشوفك في بيتك وأشيل عيالك.
تنهدت هدى وقد بدأت تشعر بالضيق: الحمدلله على كل شئ وأنا راضية بقضاء ربنا وفي الأول والأخر كل شئ قسمه ونصيب.
أجابتها والدتها بحنق: ما هو إنتي لو تخلعي النقاب دا بس يمكن حد يشوفك ويعجب بيكي يبقى أكيد النصيب هيجي.
قالت هدى مصدومة: إيه اللي بتقوليه دا يا ماما؟ لا طبعاً مش هاخلعه! وإن شا لله عنه ما جه.
استدركت والدتها خطأها بسرعة: دا بس لحد ما تتجوزي وبعد كدا إبقي إلبسيه تاني مش هيجرا حاجه يعني.
أجابتها بإصرار وقوة: مش هأخلعه يا ماما ... أنا خلاص أخدت قراري إني هألبسه ومش هأخلعه طول عمري ولو ليا نصيب في حاجه هاخدها غصب عن أي حد ولو ربنا رايد إني أتجوز هأتجوز غصب عن البتاع دا زي ما بتقولي.
تناولت حقيبتها وأسدلت نقابها قائلة بحزم منهيه الحديث: أنا هاخرج عشان أسلم الكتاب اللي خلصت ترجمته ... سلام.
غادرت هدى المنزل ليتوجه فوزي بحديثه إليها معاتباً: وإيه لزمته الكلام دا بس يا سعاد ؟ لازم يعني تنكدي عالبت كدا على وش الصبح ؟
إلتفتت إليه سعاد وقالت بحنق: ما أنت اللي وقفت معاها يوم ما خدت القرار إنها تلبس النقاب ! ... أنا مش عارفة أنت وافقت ليه؟
أجابها بهدوء وثقة: عشان أنا مربي بنتي ما تعملش غير الصح وإنها تعمل اللي هي عايزاه مادام مش بيغضب ربنا ولا يأذيها .. وهي اللي قررت تلبس النقاب هي حرة.
أجابته بثقه: بس النقاب مش فرض يعني مش لازم تلبسه هو مش زي الحجاب !
خلع نظارته: والله في نقطة فرض ولا لا حصل إختلاف في الرأي والتفسير ... وحتى لو مش فرض المهم هي عايزة تلبسه سيبيها تلبسه دا وشها وهي حرة فيه ، توريه للي تحبها وتخبيه عن اللي تحبه ... وبطلي تقطمي فيها في الرايحه والجايه عشان ما تأذيهاش نفسياً.
جلست بجواره قائلة بحزن: ما أنا نفسي أفرح بيها بردو يا أبو كمال وأشيل عيالها قبل ما يحصلي حاجه ولا أنت بعد الشر ونكون سيبينها لوحدها في الدنيا دي
وضع يده على كتفها مواسياً: ما تقلقيش وسيبيها على ربنا هو اللي عارف الخير فين ... واسمعي كلمة بنتك كل شئ نصيب.
تنهدت مستسلمة: ونعم بالله.

مبنى فخم بمجرد الدخول بوابته الرئيسية تجد فتاتان في غاية الأناقه والجمال تقفان والإبتسامة تزيد محياهما جمالاً ، إنه مكتب الاستقبال في الفرع الرئيسي لشركة الفاروق القابضة.
تتولى إحداهما مهمة الإجابة على الهاتف ، والأخرى تقوم بفرز البريد حتى يصل إلى القسم المخصص له في الوقت المحدد.
إلتفتت التي تتميز بشعر كستنائي مرفوع على شكل ذيل حصان وعينين عسلتين إلى صديقتها بضيق: أنا زهقت يا ماري من الشغل دا ... ملل !
أغلقت ماري صاحبة الشعر الاسود الغجري والعينين الخضراوين التي تحتل حيزاً كبيراً من ملامحها الدقيقة الفاتنة الخط بعد أن أنتهاء المكالمة وأجابتها مبتسمة: من إمتى إنتي ما بتزهقيش؟ ... إنتي أي حاجه بتعمليها لأكتر من ساعة بتزهقي!
تأففت قائلة: يوووووه يا ماري ! ... تصدقي إني غلطانه إني بادردش معاكي !
وضعت ماري ذراعها حول كتفيي صديقتها: خلاص إهدي أنا هاروح أعملك مج كابتشينو من اللي بتحبيه يمكن يضيع الملل دا.
أومأت موافقة وبعد ذهاب ماري عادت تمارس عملها الروتيني الذي أشعرها بالسأم ، ولم تتوقف حتى شعرت بأن هناك من يقف أمامها ويراقبها.
رفعت رأسها لتجد شاباً شديد الوسامة يمتلك عينين رماديتين وشعر أسود فاحم ، اعتقدت أنه أحد العملاء فرسمت الإبتسامة على وجهها قائلة بهدوء: أي خدمة يافندم ؟
لم يجبها لكنه ظل ينظر إليها بتمعن وإبتسامة ساحرة تعلو شفتيه ، بعد عدة دقائق أصابها الضيق من نظراته وكان يجب عليها أن تعود إلى العمل مرة أخرى لتنهيه في الوقت المحدد .
فعادت تقول محاولة إخفاء ضيقها: تؤمر بحاجه حضرتك ؟
هذه المرة أجابها ولكن بسؤال أخر: إنتي اسمك ايه ؟
شعرت بالغضب فقالت بثقة: دا شئ ما يهمكش في حاجه ، أنا هنا عشان أساعدك تعمل اللي جاي عشانه وبس مش أكتر من كدا.
اتسعت إبتسامته مجيباً: أنا اللي أحدد إيه اللي يهمني وإيه اللي ما يهمنيش يا ....
نظر إلى الاسم المعلق على جيب قميصها وتابع ساخراً: أنسة ميرنا
نظرت ميرنا إلى جيب قميصها قبل أن تعود بنظرها إليه قائلة بغل لم تحاول إخفاءه: أي خدمة يا حضرة ؟
أخيراً أجابها هذه المرة بدون أن يخفي إبتسامته: كنت عايز الأستاذ فؤاد النجار.
أجابته بثقة: الاستاذ فؤاد مش هيجي إنهارده تحب أوصله حاجه؟
أتت ماري قائلة بينما تنظر إلى المج الذي تحمله: ههههههه معلش بقى يا ميمي الوش نصه راح.
رفعت نظرها لتجد ميرنا تحرقها بنظراتها النارية بينما الأخر لم يتمالك نفسه من الضحك مما أشعرها بالإحراج ، وضعت المج أمام ميرنا وانصرفت تجيب على الهاتف الذي ارتفع رنينه وكان بمثابة طوق النجاة لها.
نظرت إليه ميرنا بغل: فيه حاجه حضرتك ؟ ما اعتقدش إنه فيه حاجه تضحك أوي كدا
لم يتوقف عن الضحك واستمرت ضحكاته تعلو كأنه يتمتع في إشعال غيظها وقال من بينها: ميمي؟ ... إنتي يتقالك ميمي ؟
غرزت أظافرها في كفها محاولة أن تكظم غيظها ، قالت وهي تجز على أسنانها: لو فيه أي رسالة أوصلها لأستاذ فؤاد اتفضل قولها عشان أنا مشغوله وورايا شغل كتير.
أجابها بسخرية: لما يرجع إبقي قوليله إنه رامي فريد سأل عليه ولازم يكلمني ضروري ... سلام يا ... ميمي !
كادت ميرنا أن تنفجر غيظاً وهي تقول بصوت مرتفع: ميمي في عينك! مش ناقص إلا أنت اللي تقولي ميمي !
وكان قد غادر بالطبع ، وقفت ماري بجوارها فاغرة فمها فالتفتت إليها بحنق شديد قائلة: وإنتي ما لاقتيش غير الوقت دا اللي تقوليلي فيه ميمي ؟ أهو مسك في الكلمة عاجبك كدا؟
نظرت إليها ماري قائلة بذهول : إنتي عارفة مين رامي فريد دا أصلاً ؟
هزت كتفيها باستهتار وأمسكت البريد تتابع فرزه وهي تقول: هيكون مين يعني؟
أجابتها ماري صارخة: دا رجل أعمال كبير ومعروف أوي
تركتها متجهة إلى أحد الأدراج من ثم عادت إليها تحمل إحدى المجلات الراقية وتضعها أمامها: اقري المقال دا كدا .
أمسكت ميرنا بالمجلة لتمر ببصرها على صورة رامي قبل أن تبدأ بقراءة المكتوب عنه وكان كما يلي:
" رجل الأعمال رامي فريد ابن رجل الأعمال فريد سعد يحضر حفلة إفتتاح المنتجع السياحي الجديد "النورية" المقام في العين السخنة وذلك بعد أن قام بمشاركة رجل الأعمال باسل مراد الشناوي صديقه المقرب وصاحب فكرة المنتجع ، وقد ورد ذكر صداقتهم المتينة التي تمتد منذ سنوات دراستهما معاً في أمريكا حاصلين على شهادة في الهندسة ، ورغم إنشغال كلاً منهما إلا أنهما لم ينقطعا عن رؤية بعضهما ، كما أنهما يبلغان من العمر 32 عاماً ، وقد تزوج باسل مراد مرتين وحضرت معه زوجته الثانية بوسي عوض بعد إنفصاله عن زوجته الأولى وإختفاءها عن مسرح الأحداث ، ولم يفسر أياً من الزوجين سبب هذا الإنفصال المفاجئ والذي أدى إلى تدهور الحالة في مجموعة شركات الفاروق التي تملكها الزوجة الأولى لباسل مراد ، وقد أكدت بعض المصادر الموثوقة أنه سيتم في القريب العاجل إعلان إفلاس مجموعة شركات الفاروق القابضة.
في حين تزوج باسل مراد مرتين على التوالي فإن صديقه المقرب رامي فريد لم يسبق له الزواج ، وعند سؤاله عن السبب أجاب بأنه يبحث عن الإنسانة المناسبة له فهو يؤمن بأن الحب يدق القلب مرة واحدة في العمر ويتمنى أن تكون زوجته هي أول من تدق ذلك القلب والأخيرة في نفس الوقت ليمضي بجانبها ما تبقى من عمره ، وقد أنتهت الحفلة بنجاح باهر ، متوقعين نجاح المنتجع وتحقيقه للنجاح المرجو بل وأكثر. "
وضعت المجلة من يدها وقد علت الإبتسامة شفتيها وهمست لنفسها: دا أنت طلعت رومانسي على كدا بقى وأنا مش عارفة
أفاقت على صوت ماري: أنا لما شوفته شبهت عليه بس ما افتكرتش إنه هو اللي في المجلة غير لما قال اسمه ... بس طلع أحلى من الصورة بكتير
غمزتها ميرنا قائلة: طب ركزي في شريف دلوقتي ها ! ... دا أنتوا قربتوا تتجوزوا خلاص ولسه بتعاكسي واحد تاني !
ضحكت ماري قائلة: يا بنتي الواحد بردو لازم يشوف الخيارات المتاحة قدامه قبل ما يدبس !
- مين دا اللي يدبس ؟ ويدبس ف إيه ؟
إلتفتت ماري لتجد شريف خلفها فتنحنحت قائلة: ودول بيطلعوا إمتى ؟ ... مش تكح ولا تقول حاجه وأنت داخل !
شريف: معلش بقى ... صباح الخير يا ميرنا عامله إيه؟
ميرنا بإبتسامة: الحمدلله ... وأنت ؟
أشار لأعلى قائلا: أنا الحمدلله ... بس فوق مش تمام يا ريت تتطلعي البريد إنتي لأحسن عم إبراهيم تعبان إنهارده ومش قادر يتحرك يعني لو ماكانش فيها إزعاج طبعاً.
أومأت موافقة: لا عادي مافيش حاجه.
قالت ماري بغيظ: بقى هي صباح الخير وعامله إيه وأنا مديني صابونة ؟ ... اجبلكوش إتنين لمون وشجرة بالمرة ؟
ضحك شريف مغيظاً إياها: لا خلي اللمون ليكي وسيبيلنا إحنا الشجرة
حملت ميرنا البريد وغادرت مسرعة: أما ألحق انفد بجلدي قبل ما تنفجر ف وشي ... الله يعينك يا شريف على ما بلاك !
شريف باستعطاف مصطنع: إدعيلي يا ميرنا ... أمين يا رب
وضعت ماري يدها على كتفه وقد ضيقت عينيها بشر قائلة: بقى أنا بلوه يا شريف باشا ؟ ... إما وريتك !
رفع شريف يديه بوجهها وقال بحركه تمثيليه: برئ يا بيه!

ツ ツ ツ
Vet SaRa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
أصدقائي, مصرية, اجتماعية, ذرية, دينية, رومانسية, رواية, سارة, قنبلة

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

Facebook Comments by: ABDU_GO - شركة الإبداع الرقمية

Bookmark and Share


الساعة الآن 07:57 PM

أقسام المنتدى

الأقــســـام الــعـــامــة و الثـقافـية | همسات الاسلامي | همسات العــــام | همسات للبحوث و المعلومات العامة | الأخبار الخفيفة | همسات للسياحة و السفر | الأقــســـام الرومـانســية | همسات رومانسية العام | همسات روايات عبير | روايات عبير المكتوبة | همسات روايات أحلام | روايات احلام المكتوبة | قلوب همسات الرومانسية | همسات للروايات الرومانسية المترجمة | همسات للقصص المترجمة القصيرة | ورشة عمل مشرفي المترجم | همسات للقصص الرومانسية المترجمة المصورة | همسات للاقترحات و الطلبات و المواضيع الجانبية | قسم خاص لهمسات الرومانسي | همسات للقصص و الروايات المنقولة | نبض المشــاعر | همسات للخواطر و الأشعار المنقولة | الأقــســـام الأســرية | همســات لتربية الطفل | همسات للاشغال اليدوية | همســات للديـكور | مطبخ همســات | همسات للرشاقة و الرجيم | همســات للطب و الصحة | كتب و مجلات الطبخ | استشارات فى الوصفات | اكلات لأشهر الشيفات | الاكلات الرئيسية | المعجنات والمخبوزات و البسكويت | للحلويات الشرقية و الغربية | السلطات والمقبلات | المشروبات والمربات | اكلات خاصة للاطفال | أقــســـام المكتبة الادبـية | همســات للكتب العـالمية | همســات للكتـب و المؤلفات العربية | مكتبة الطفل | قصص و مجــلات ديزني | ورشة عمل مشرفي قلوب همسات | الأقــســـام الفنـية | الأقــســـام الترفيهية | الأقــســـام التقنية | الأقــســـام الاداريــة | همسات للأفــلام | الافــلام العربية و المسرحيات | الافــلام الاجنبية | همســات للأغـاني و الموسيـقي | الاغـاني العربـية | English Songs | همســات للـدرامـا التركـية | همســات للـدرامـا الاسـيوية | الافــلام الاسيوية المترجمة للعربية | المسـلسـلات الاسيـوية المترجمة للعربية | همسـات للانـمي | مقهى همسات | ملـتـقي الاعضـاء | العاب خفيفة و مسابقات | همسـات لبـرامـج الكمبـيوتـر و الجوال | همسات الفوتوشوب و التصمـيم | ورشة عمل خاصة بفريق اميرات الابداع | همســات للألعـاب الالكترونية | الارشـيف | الشكاوي و الاقترحات | المشرفين | الادارة | ورشة عمل مشرفي المترجم المصور | روايات عبير الجديدة | افلام الانمي | اكلات للرجيم واطباق صحية | همسات للمسلسلات | المسـلسـلات العـربـية | المسـلسـلات الاجـنبية | الافــلام الهـنديـة | المحـذوفــات | الافــلام التـركـية | روايات عبير دار النحاس | روايات عبير دار ميوزيك و المركز الدولي | روايات عبير القديمة و مكتبة زهران | روايات عبير مكتبة مدبولى و دار الحسام | روايـات بوليسية عالمية | همسات للكتب العربية الحصرية | همسات للاخبار السياسية | سلسلة أحلام من 1 الى 100 | سلسلة أحلام من 101 الى 200 | سلسلة أحلام من 201 الى 300 | سلسلة أحلام من 301 الى 400 | سلسلة أحلام من 401 الى 500 | همسات للروايات الرومانسية المكتوبة | المكتبة الخضراء | قصص ديزني الاجنبية | همســات للكتب العـالمية الحصرية | الأنمى المترجم-ANIME TRANSLATOR | مسلسل ما ذنب فاطمة جول؟ | المسلسلات التركية | فعاليات رمضان | دروس رمضانية | كتب و مجلات الطبخ الحصرية | سفرة رمضان 1434 | ورشة عمل أميرات الرومانسية | أخبار الصحة و الطب | شروحات البرامج و الكمبيوتر | سلسلة ارسين لوبين | تعالوا نتعارف | تعالوا نتعارف | همسات الاخبارية | همسـات للتاريخ و الحضارة | همسات للتنمية البشرية | الاخبار الثقافية و الادبية | دورات و دروس التصميم | ملحقات برامج التصميم | تصميمات الاعضاء | همسات للموسيقي | انظمة التشغيل | برامج الحماية | برامج الفيديو و الصوتيات | طلبات واستفسارات الكمبيوتر | برامج المحادثة و ملحقاتها | برامج الصور و التصميم | ورشة الاسيوي | روايات باربرا كارتلاند | مجلة اميرات ديزني | قصص و مجلات وينى الدبدوب | قصص الاطفال المكتوبة | الأقــســـام الاجـنـبـية والـمترجـمة | قلوب همسات المصورة | ورشة عمل قلوب همسات المصورة | الدراما الاسيـوية المترجمة للانجليزية | القصص القصيرة المنقولة | القصص والروايات الطويلة المكتملة | همســات لتعليم الاطفال | الأقــســـام الأدبية من ابداع الاعضاء | همسـات للمانجا | Hidden Object Games | Puzzle & Match 3 Games | Action/Adventure Games | Dash/Strategy/Time Management Games | Tycoon/Build Games | ورشة فريق الفراشات | Harelquin English Manga | Shooter Games | مانجا One Shot | Racing Games | المسـلسـلات المدبلجة | الكتب الإسلامية | اجاثا كريستى | سلاسل روايات مصرية للجيب | سلسلة رجل المستحيل | سلسلة ملف المستقبل | سلسلة ما وراء الطبيعة | روايات زهور | روايات غادة | English Library | Romance | Action - Crime - Suspense | Paranormal - Horror | الدواوين والدراسات الشعرية | سلسلة اجمل حكايات الدنيا | دورة الوان ( منتهية ).. اعداد moony | منتدى الاقتراحات والطلبات والمواضيع الجانبية | ورشة عمل فريق الموج الأزرق | احتفال همسات روائية بعيد ميلادها الخامس | روايات عبير المكتوبة بواسطة فريق الفراشات | روايات أحلام المكتوبة بواسطة فريق الفراشات | همسات حب | منتدى الاقتراحات والطلبات والمواضيع الجانبية | رحلات إلى بلادنا العربية الجميلة | مــول همسـات روائية | مــول همسـات روائية | Forum Français | Romance | Drama et Humor Comedie | Action et Policier et Crime | كتب التنمية البشرية وإدارة الأعمال | Divers à Classer | Cuisine et Recette | تصميمات إسلامية | تصميمات عامة | روايات أحلام بصيغة txt ـ للقراءة بواسطة الجوال | روايات عبير بصيغة txt ـ للقراءة بواسطة الجوال | ورشة عمل للاشغال اليدوية | مجلة ناشيونال جيوغرافيك العربية | همسات للصور | صور و توبيكات الماسنجر | فواصل وايقونات لتزيين المواضيع | صور المناظر طبيعية | همســات لنغمات الجوال | نغمات دينية | نغمات الزمن الجميل | نغمات حديثة | الموسيقي العربية | الموسيقي الأجنبية | همسات للاستشارات القانونية | القرارات الادارية | صور رومانسية | الاخـبار الرياضية | نغمات موسيقية | دار الأزياء و الأناقة | المسابقة الرمضانية 1434 | ورشة عمل همسات ميكس | همسات ميكس للمترجم | القصص الرومانسية المترجمة المصورة القصيرة | مملكة همسات الخيالية | ورشة عمل مملكة همسات الخيالية | سلسلة أحلام القديمة | اشهي الوصفات فيديو | فريق قلوب همسات الروائي | دورات تعليم الفوتوشوب | دورة تعليم فوتوشوب cs6..اعداد dody | قلوب همسات الزائرة المكتملة | فريق همسات السرية | عالم أدم | العناية والجمال | القصص الخيالية الرومانسية المترجمة المصورة | قسم للاقتراحات و المواضيع الجانبية | سلاسل الروايات الرومانسية المترجمة | سلاسل القصص الرومانسية المترجمة المصورة | همسات لطلبات الكتب | أدوات إصلاح الويندوز و تحسين أداؤه | احتفال همسات روائية بعيد ميلادها الاول | برامج الجوال | متصفحات الانترنت و برامج التحميل | ارشيف الافلام | أخبار مصر | أخبار عربية و عالمية | روايات عبير الجديدة الحصرية | روايات عبير مكتبة مدبولى و دار الحسام الحصرية | ورشة خاصة | مجلس الادارة | ارشيف المسابقة الرمضانية 1434 | رمضان 1435هــ (2014م) | همسات روحانية | المسابقة الرمضانية 1435 | صحتك في رمضان | ورشة عمل رمضان | ارشيف قلوب همسات | قصص الليالى العربية الرومانسية المترجمة المصورة | القصص التاريخية الرومانسية المترجمة المصورة | همسات للكنوز الرومانسية المفقودة | ورشة عمل كنوز رومانسية مفقودة | قصص رومانسية مصورة مترجمة منقولة | روايات رومانسية منقولة | تدريب المشرفين | اقسام الأنمي و المانجا و الكرتون | همسات للكرتون | مسلسلات الأنمي | قسم المانجا المستمرة | قسم المانجا المكتملة | افلام الكرتون | مسلسلات كرتون | عالم اطفال همسات | علوم اللغة والبلاغة | قسم المخللات | ورشة همسات للديكور | ورشة عمل للمقهى | مسابقة همسات روائية للنشر | ورشة خاصة بفريق العمل | الروايات المشاركة في مسابقة النشر | سلسلة صرخة الرعب | ورشة خاصة بالمطبخ | ورشة عمل قصص و روايات منقولة | قلوب همسات الغير مكتملة | دورة لتعليم أغلفة الروايات .. اعداد anvas_alwrd | احتفال همسات روائية بعيد ميلادها الثاني | افلام رومانسية | أفلام الاكشن و الخيال العلمي | أفلام الرعب | فريق جنيات همسات | فريق اميرات همسات | صور نجوم ونجمات | صور فنانين و فنانات عالم الغناء | صور دراما و افلام | أماكن و روايات | Saga et Serie | ورشة المكتبة الفرنسية | Written Romantic Novels | رمضان 1436هــ (2015م) | المسابقات الرمضانية | همسات روحانية | صحتك في رمضان | أرشيف رمضانيات | مسابقة مساجد حول العالم - اعداد marwa tenawi | مسابقة معالم تاريخية - اعداد زهرة الاقحوان | سفرة رمضان | مسابقة الكلمة المفقودة - اعداد تماضر | المسابقه الثقافيه العامه - إعداد روحي الأمل | ختم القران في رمضان - برعاية الوجس | رمضان أحلي مع سوما - إعداد سما عماد | حدث في رمضان - اعداد Shaymaa | منوعات قلوب همسات واقعي اجتماعي | الحياة الزوجية والاسرية | عروس همسات | فساتين زفاف وخطوبة | اكسسوارات العروس | نصائح وترتيبات | طرق التخسيس وانقاص الوزن | زيادة الوزن والتخلص من النحافة | التمارين الرياضية | فن الاتيكيت والتعامل مع الآخرين | التوجيهات الزوجية | العناية بالبشرة | العناية بالشعر و تسريحاته | العناية بالجسم | المكياج و العطور | Video Clips With Lyrics | قلوب همسات الغربية الحصرية المكتملة | قلوب همسات الغربية الحصرية القصيرة | قلوب همسات الشرقية الحصرية القصيرة | قلوب همسات الشرقية الحصرية المكتملة | روايات رومانسية مترجمة منقولة | ألغار وقصص بوليسية للأطفال | القصص والروايات بلهجة مصرية المكتملة | احتفال همسات روائية بعيد ميلادها الثالث | همسات للروايات الخيالية الرومانسية المترجمة | منتدى الاقتراحات والطلبات والمواضيع الجانبية | ورشة عمل مشرفي المترجم الخيالي | ورشة خاصة لقسم الصور | احتفال همسات روائية بعيد ميلادها الرابع |



Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc.

Ramdan √ BY: ! Omani ! © 2012
Ads Organizer 3.0.3 by Analytics - Distance Education
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.
This Forum used Arshfny Mod by islam servant
Alexa Group By SudanSon
vEhdaa 1.1 by NLP ©2009